![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_cYgXlifUgJJRzYfftSxnbUS5wYfgTvjvH4i936sWMfx2_wXa28lZXzpXus1g6juGtJYBNyWCqdZjOw8DhTbFmorxqvO1eJwxU7cHpOvzPPEdxAS_TkjoJEbUc5nF9dxEP9dpRQOdn9c/s320/Eco+logo%2527s.jpg)
Sinds een aantal jaren is er een revolutie gaande in de auto industrie. Zoals te lezen is in mijn andere artikelen ben ik een auto liefhebber. Uiteraard ben ik ontzettend gecharmeerd van een mooie V8 en dan bij voorkeur de simpele variant zonder turbo's en compressoren. Maar er zijn ook een hele hoop andere motoren die net zo fantastisch zijn. Denk hierbij aan de Boxer motoren van Porsche en Subaru(niet mijn favoriete merk, wel een mooie motor) of de zes in lijn van de diverse Duitse fabrikanten.
Deze revolutie is er echter een van de laatste jaren en niet een die ik van harte omarm. Allereerst lijkt elektrisch rijden mij een raar idee; geen geluid, wel vermogen. Daarnaast vraag ik mij af of het effectief is. De stroom waar op gereden wordt, wordt vaak nog gewonnen uit fossiele brandstoffen zoals kolen en gas. Is het dan niet effectiever om direct het gas te gebruiken?
Groene energie dan, hoor ik u denken. Klopt, alleen op die manier is het mogelijk om echt "groen" te rijden.
Het tweede punt waar ik mij aan erger is het verhaal van de 14% bijtelling. Een ontzettend slechte manier om de vervuiling van een auto te berekenen. Op deze manier wordt er alleen stilgestaan bij het gebruik van de auto zelf. Echter, er is natuurlijk meer dan alleen het gebruik. Denk aan de productie en het afdanken van de auto naar de schroothoop of eventueel recyclen.
Neem nou de Toyota Prius. Naast dat het een afzichtelijke auto is, is hij totaal niet groen of goed voor het milieu. De Prius is een auto waarvan de onderdelen van over de hele wereld worden gebruikt al naar gelang de laagste kosten van productie. Dus Staal komt uit Nederland of Engeland, leer uit Brazilië, de computer hardware uit China en de batterijen uit Japan. Al deze goederen worden verscheept naar een locatie waar de auto wordt geassembleerd. Dit is natuurlijk heel inefficiënt wat betreft carbon footprint (jouw effect op de wereld).
Even terug naar die batterijen. De batterijen bevatten nikkel, een zwaar metaal dat niet zo heel gezond is voor mens en milieu. Bij het delven van deze stof komt zwaveldioxide vrij, de stof die verantwoordelijk is voor "zure" regen. Het winnen van nikkel wordt gedaan in de Canadese provincie Ontario. De gewonnen nikkel gaat naar Europa waar het voor de eerste keer behandeld wordt. Als dit proces klaar is wordt het behandelde product naar China verscheept waar het vervolgens verwerkt wordt tot nikkel dat geschikt is om in batterijen en accu's te gaan. Als ze in China klaar zijn worden ze naar Japan verscheept waar ze in accu’s verwerkt worden. Als laatst worden ze verscheept naar de fabriek van Toyota waar de auto gemaakt wordt. Op alle locaties waar deze gevaarlijke stof komt laat het schade achter. In Canada groeit rond de nikkelmijn geen plant meer (NASA gebruikt deze locatie om de maan na te bootsen). In Europa veroorzaakt nikkel schade aan traditionele gebouwen door zure regen en het vervuilt rivieren waar bijvoorbeeld de palingvisserij de dupe van is. Niemand weet wat de effecten in China zijn omdat ze daar niet zo van openheid van informatie houden.
Het verhaal gaat nog verder. Chris Demorro, een auto liefhebber en ecoloog, heeft nagerekend wat beter is voor het milieu; een Toyota Prius of een benzine slurpende Hummer. Je raad het al, de Prius is slechter. Belangrijk bij dit verhaal is dat je ervan uitgaat dat een auto een standaard levensduur heeft. Ongeacht of de eigenaar hetzelfde blijft. Ik citeer:
"A study by CNW Marketing calculated the combined energy costs from electrical, fuel, material (metal, plastic, etc.) and other factors over the expected life of the Prius, which is 100,000 miles. The Prius averaged $3.25 per mile. Meanwhile, the Hummer, which is excoriated as a Goliath of wasteful extravagance, costs only $1.95 per mile over a lifetime of 300,000 miles. It last 3 times longer than the Prius and conserves energy."(Bron)
De overheid geeft dus meer korting op auto's die op lange termijn slechter zijn voor het milieu dan auto’s die op lange termijn beter zijn voor het milieu. Dit is alleen al interessant omdat de overheid een aantal gaten in de begroting heeft. Daarnaast betalen eigenaren van dit type auto geen bpm en soms zelfs geen wegenbelasting. Wegenbelasting, waarvan ik altijd aannam dat het voor werkelijk gebruik van de wegen was en niet voor een onderscheid tussen schoon of vervuilend.
Mijn advies aan de overheid is: Verbeter het straatbeeld en laat die geitenwollen sokken dragende Prius-rijder lekker veel betalen. Ga vervolgens van dat geld meer onderzoek doen naar alternatieve energie, zodat auto's en huishoudens echt groen kunnen zijn en niet schijngroen.
absoluut een hekel aan schijngroen! word helemaal gek van die zogenaamde keurmerken! al eens nagedacht over scharrelrundvlees? een koe scharrelt niet! dat doet een kip! plak er een mooie naam op en het verkoopt. het word tijd dat we onszelf af gaan vragen of iets echt duurzaam is... en ons niet maar alles op de mouw laten spelde door de paarsbroeken.
BeantwoordenVerwijderenmooi gesproken!
BeantwoordenVerwijderenen wij doen een commerciële studie waha!
BeantwoordenVerwijderen