woensdag 19 januari 2011

Albert heijn

Op 13 januari 2011 overleed Albert Heijn, althans zijn kleinzoon. Ik vond het toch belangrijk hier iets over te zeggen. Veel mensen vergeten hoe belangrijk deze kleinzoon is geweest voor de AH zoals wij die nu kennen en voor de maatschappij van nu.

Na een machtsstrijd kwam hij aan de macht binnen het familie concern, dat toen ong. 1000 werknemers telde. Zodra hij de touwtjes in handen kreeg bij de winkelketen begon hij met het innoveren van de winkelcultuur in Nederland. In die tijd deed de huisvrouw boodschappen bij de verschillende speciaal zaken. Albert Heijn zag al snel dat dit beter kon door alles in een huis aan te bieden.

Hij begon met het introduceren van koelkasten, hierdoor kon de huisvrouw(die bij hem altijd centraal stond) boodschappen voor meerdere dagen kopen. Nou hoor ik u denken, dat was puur eigen belang hij kon er meer omzet mee behalen. Klopt, maar hij was wel de idealist die ik omschrijf.

Het 2e wat had zo slim introduceerde was de streepjescode, nooit meer alle prijzen uit je hoofd kennen of alle producten. Makkelijk shoppen, en dat deed hij echt uit ideologisch oogpunt.

Wat mij zo raakt in dit hele verhaal is dat die man zoveel voor "ons" betekent heeft. Door zijn toedoen groeide Albert Heijn uit tot een winkelketen met overal winkels en meer dan 80.000 werknemers. Daarnaast was het ook mijn eerste werkgever, EN ze hebben het beste medewerkers beloningsbeleid aller tijden.

Ik noem een winst-uitkering, personeelskorting, 13e maand, opslag bij werkverband van meer dan een jaar. Allemaal aspecten die ook minder hadden gekund, maar Albert Heijn vondt dat zowel de huisvrouw en de medewerkers tevreden moesten zijn. Customer care, iets wat sommige bedrijven wel eens vergeten.

Dit artikel is dus ook een oproep aan bedrijven. Zorg dat je klant centraal staat! Hierdoor zul je tevreden klanten hebben en uiteindelijk meer omzet!! Nederland is een groot man verloren op 13 Januari, iemand waar veel bedrijven en ondernemers van kunnen leren..

ik zou zeggen, teken het condoleance register: Condoleance Register Albert Heijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten