Een aantal jaren geleden heb ik advies beleidsplan geschreven samen met twee medestudenten. Een aantal punten waar mensen zoals ik, studenten, tegen aanliepen bij Inholland Haarlem. Punten als sportfaciliteiten(die wel aanwezig zijn maar niet gebruikt worden) werden aangehaald maar ook punten als "creative sessions" en "masterclasses" werden als suggestie geboden.
De meneer en mevrouw in kwestie waar toen mee gesproken hebben, hebben het plan toen volledig afgebrand, echter zien wij beetje bij beetje toch veranderingen doorgaan die verdomd veel lijken op onze suggesties. Jammer voor mij dat ik de credits niet krijg, maar toch lof voor het oppakken van deze zaken.
Op dinsdag 25 januari 2011 heeft Inholland zich laten zien zoals het zou moeten zijn. Zij hadden het zogenaamde "Show & share" georganiseerd, begonnen als studiedag, uitgegroeid toch volwaardig congres. Een aantal grote sprekers en een aantal kleine workshops vulden het dagprogramma. Waaronder een aantal grote namen zoals oa. Prem Radhakishun. Net zo belangrijk vond ik de speech van Richard Gerver over onderwijs en de daarbij behorende ontwikkeling of in dit geval stilstand.
Richard Gerver vertelde een aantal anekdotes uit zijn leven die een voorbeeld waren van hoe het onderwijs nu is. In de afgelopen 50 jaar is er weinig veranderd, de leraar/docent zet een bepaalde spelregel uit voor het behalen van toetsen, de leerling geeft het juiste antwoordt en haalt de test. Echter waren er uitzonderingen zo omschreef hij een leerling "Clint" die volgens de juf nooit deed wat hem gevraagd werd. De opdracht die week was omschrijf hoe het leven van een schildpad zou zijn in gedicht vorm (9 jarige leerlingen moesten dit doen, met als doel empathie te leren), "Clint" deed niet wat hem gevraagd werd, echter maakte hij een gedicht die voorgelezen werd door dhr. Gerver dat zo ontzettend goed was dat volgens de regels hij gefaald had maar dat het eigenlijk fantastisch was. Les uit deze anekdote: "Denk als school/Docent niet altijd binnen de afgezette antwoorden, sta open voor prestaties die misschien fout lijken maar eigenlijk ontzettend goed zijn.
De tweede lezing werd gegeven door Prem Radhakishun, de beroeps provoceur. Een fantastische lezing, eens of oneens hij weet bij iedereen het knopje "tilt" te raken en daardoor een goede discussie op gang te brengen. Na een aantal anekdotes over volgens de regels leven versus anti-reglementair leven, kwam de discussie op zijn uitlatingen over een Volkskrant medewerker die hij had beledigd tijdens een uitzending van De wereld draait door. Deze discussie vond ik bijzonder interessant en deed dan ook mee, omdat ik hier toch wel een mening over had, dingen als "verantwoordelijkheid" en daadwerkelijke woorden tegenover interpretatie van woorden kwam hevig tot een eind door storende microfonen(jaaa daar had Inholland toch wat meer aan uit moeten geven).
Prem sloot af met een verhaal over "Renegade". De mensen die altijd buiten de groep zitten en niet in voorgesorteerde hokjes geplaats kunnen worden. Een goede anekdote met voor mij als les: "durf af en toe niet alles volgens de regels te doen maar ga buiten de geijkte paden".
Wat kan men concluderen uit deze dag? Inholland is op de goede weg! Ik heb Doekle Terpstra ook nog aangeschoten en mij voorgesteld(hij is via via een bekende), direct vroeg hij mij of ik tevreden was bij Inholland en of ik op of aanmerkingen had. Dit getuigd van goede wil en inzet. In mijn ogen heeft Inholland een nieuw hoofdstuk aangeslagen en hopelijk kunnen zij dit voort zetten.
Mocht Inholland mijn mening als betrokken student waarderen, dan ben ik altijd in voor een gesprek. Dat heb ik overigens ook Doekle Terpstra verteld. Tot zover de veren in de reet van Inholland(wat ook wel eens gedaan mag worden).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten